blog 1399030803617

به نقل از روابط عمومی نمایش، آرت اثر یاسمینا رضا، با ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و تهیه‌کنندگی عامر عظیمی و بازی شاهد غروی، اشکان بخشنده ، عامر عظیمی از ۲۳ دی ماه در تماشاخانه نارون رشت به صحنه می‌رود.

کوشک جلالی برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلن/آلمان در سال ۲۰۱۶، عضو دائمی هیئت ژوری انتخاب بهترین شخصیت تئاتری سال، در شهر کلن آلمان، دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت ارشاد است. درواقع باید کوشک جلالی را یک هنرمند تئاتر جهانی بدانیم تا یک هنرمند صرفا ایرانی. زیرا او سال‌هاست هم به زبان فارسی و هم به زبان آلمانی می‌نویسد و کارگردانی می کند. موضوع بیشتر کارهای جلالى، گفت‌وگوی فرهنگ‌ها، صلح و دوستی و درک متقابل فرهنگی است. او برای نمایشنامه “پا برهنه، لخت، قلبی در مشت” جایزه نمایشنامه نویسی آلمان را دریافت کرد. چهار نمایشنامه از او به زبان آلمانی در انتشارات تاتر مونیخ آلمان به چاپ رسیده است. بیش از ۲۰ نمایشنامه، ترجمه، دفتر شعر، قصه، تحقیق و… از او در انتشارات “قطره”، “نمایش”، “افراز”، “مهر نوروز”، “آماره” به چاپ رسیده است. بیش از ۴۵ نمایش در آلمان و ۳۵ نمایش در ایران به روی صحنه برده و جوایز زیادی در زمینه کارگردانی و نویسندگی در فستیوال های تئاتری بین المللی کسب کرده است.

در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار، به عنوان کارگردان اپرا، در شهر دورتموند، اپرایی مخصوص کودکان را به صحنه برد. در چند سال اخیر توجه مخصوصی به تئاتر شهرستان ها داشته. حاصل کارش: چندین کارگاه آموزشی بازیگری-کارگردانی و اجرای ۱۶ نمایش در شهرستان ها بوده است. علیرضا کوشک جلالی در مصاحبه‌ای اختصاصی گفت: تاکنون در شهرهای استان گیلان پنج نمایش به صحنه برده‌ام. در دو دهه اخیر انرژی ویژه‌ای روی شهرستان‌ها گذاشته‌ام. وقتی امکانات سخت افزاری تئاتر (دستمزد هنرمندان، امکانات صحنهای، بودجه سالانه تئاتر، سیستم آموزشی) اروپا را با امکانات ایران مقایسه می‌کنم احساس ورود به یک سیاره دیگری را دارم و فاصله امکانات تهران با امکانات شهرستان ها نیز نجومی است. به همین خاطر با برگزاری کارگاه‌های متعدد بازیگری و کارگردانی در شهرهای مختلف کشور از جمله تبریز، کرج، رشت، کاشان، کرمان، ورامین، رباط کریم،اهواز، آمل، یاسوج، بندر لنگه، گرگان، شیراز، اردبیل، خرم آباد، لنگرود، نوشهر، بند دیر و… تلاش کردم هر آن چه از تئاتر آلمان آموختم را به هنرجویان و هنرمندان شهرستانی انتقال دهم تا شاید بتوان از کوچ هنرمندان خوب شهرستانی به تهران جلوگیری کرد.

با توجه به کمبود امکانات، هنرمندان شهرستانی، میل فراوانی به زندگی در تهران را دارند. این فرار مغزها از شهرستان به تهران و از تهران به اروپا و… باعث خشک‌سالی فرهنگی وحشتناکی می شود.

او به اهمیت بالای آموزش اشاره و تصریح کرد بر روی آموزش بسیار تاکید دارم و به نظرم آن چه باعث تغییر جامعه می‌شود و آن را به جایگاه بالاتری می‌رساند، نه تغییر حکومت‌ها، بلکه بالا بردن سطح آموزش توده مردم است. باید از پایه شروع کرد. ایران منبع استعدادهای بیکرانی است که به علت نبود امکانات حرفه ای، امکان رشد درخور را پیدا نمی کنند. به همین خاطر بیش از سه دهه است که سعی میکنم با تمام قوا، آموخته هایم در آلمان و ایران را، چه به صورت تئوریک و چه به صورت عملی، در اختیار نسل نوین تئاتری، بخصوص در شهرستان ها، قرار دهم. این شهرهای کوچک، پر است از استعدادهای ناب، استعدادهایی که بر اثر کمبود امکانات مادی پرپر می شوند. یکی از مهم ترین مشکلات ما بخش آموزش است. کمبود مدارس بازیگری و کارگردانی به شدت به چشم می‌خورد.

کوشک جلالی درخصوص فعالیت‌های خود در دوران کرونا گفت:
کرونا دنیا را به تعطیلی محکوم کرده و ما چاره‌ای نداریم جز این که دنیا را به مسیر زندگی رهنمون کنیم.
کلاس‌های آموزشی و تمرینات نمایش را به صورت آنلاین برگزار می‌کنم و بدین ترتیب ارتباطاتم خیلی گسترده‌تر از قبل شده. حالا هنرجویانی از سراسر دنیا در کارگاه‌های آموزشی من شرکت دارند و این بسیار شوق برانگیز و بخش مثبت این بحران است. باید یاد گرفت که از بدترین شرایط هم، بهترین استفاده را برد. در این دوران با همکاری عاشقان هنر، به صورت آنلاین در ۴ شهر ایران و آلمان، نمایش هایی به صحنه بردیم.
کوشک جلالی که در گذشته تئاتر «رعنا» را در لنگرود به صحنه برده بود خبر از چاپ این نمایشنامه داد: نمایشنامه رعنا در انتشارات مهر نوروز چاپ شده است و علاقه‌مندان می‌توانند از انتشارات مهر نوروز این نمایشنامه را تهیه کنند.

مطالب مرتبط

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *