خلاصه‌ی فیلم

معرفی فیلم های منتخب چهلمین جشنواره فیلم فجر برای اکران در سینما ۲۲بهمن و تالار مرکزی رشت

«برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری

? زمان اکران :
یکشنبه ۱۷ بهمن ساعت ۱۹:۳۰ (تالار مرکزی)

? خرید بلیت در سه سایت :
irantic.com
cinematicket.org
gisheh7.ir

 

«برف آخر» فیلمی به کارگردانی امیرحسین عسگری، نویسندگی امیرحسین عسگری، میرمحمد عبدی و سید حسن حسینی و تهیه‌کنندگی حسن مصطفوی محصول سال ۱۳۹۹ است.امیرحسین عسگری برای ساخت فیلم قبلی اش (بدون مرز در گروه هنروتجربه) علاوه بر دریافت جوایز داخلی و خارجی موفق به دریافت عنوان آینده آسیا و بهترین فیلم در سال ۲۰۱۴ شد.

احسان علیخانی یکی از سرمایه‌گذاران این فیلم سینمایی است. «برف آخر» در شرایط سخت و سرد شمال کشور ساخته شده و نگاهی متفاوت به روزمرگی‌های یک دامپزشک دارد.

امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، صادق ملک، امیر مشهدی عباس، امیرعباس رودگر صفاری و مهدی مهربان در این فیلم سینمایی نقش‌آفرینی داشته‌اند.

خلاصه داستان:
یوسف در شهری کوچک دامپزشک است. او روزها به گاوداری‌ها سرکشی می‌کند و شب‌ها به شکار گرگ می‌رود. او روزی به دل آتش می‌زند تا جان گاو‌ها و گوساله‌ها را نجات دهد که بدنش دچار سوختگی می‌شود. این موضوع زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در این میان به واسطه‌ی گرگی زخمی او با زنی به نام رعنا آشنا می‌شود که برای رهاسازی و کنترل جمعیت گرگ‌ها به آن منطقه آمده است.

عوامل و دست‌اندرکاران «برف آخر» عبارتند از:

کارگردان: امیرحسین عسگری، نویسندگان: امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی، سیدحسن حسینی، مدیرفیلم برداری :آرمان فیاض، تدوین: اسماعیل علیزاده، صدابردار : امیر حاتمی، طراح گریم : امید گلزاده، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، طراح صحنه و لباس : علی نصیری نیا، طراح جلوه های بصری : کامیار شفیعی پور، مدیر برنامه ریزی : لاله مستوفی، دستیار اول کارگردان: رضا کشاورزی، دستیار اول فیلم بردار: سعید خراسانی، عکاس :حسن شجاعی، منشی صحنه : شیما باقری، محصول: موسسه فرهنگی هنری رسانه کهن وانیا، تهیه کننده: حسن مصطفوی

vomnCTatiXfpSOmSM9kHeqf3pWraEEaoEi40F3s9 1

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی “برف آخر” باحضور تهیه‌کننده، کارگردان، نویسندگان و جمعی از عوامل این فیلم در خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی “برف آخر” عصر امروز با حضور امیرحسین عسگری کارگردان، حسن مصطفوی تهیه‌کننده، امین حیایی، مجید صالحی لادن مستوفی بازیگران فیلم و جمع دیگری از عوامل این فیلم سینمایی در خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

در این نشست، حسن مصطفوی تهیه‌کننده “برف آخر” درباره اینکه آیا پروانه ساخت فیلم به نام احسان علیخانی بوده یا خیر، گفت: بله پروانه ساخت به نام او بود و در ابتدای پروژه نیز همراه ما بود اما از جایی به بعد، احسان به‌دلیل مشغله‌هایش در “عصر جدید” از ما جدا شد و ناچار به تغییر شدیم و پروانه به نام من شد. البته احسان علیخانی مشاور پروژه هم بود.

مصطفوی شایعات مربوط‌به اختلاف میان سرمایه‌گذاران فیلم را رد کرد و گفت: با احسان علیخانی هیچ اختلافی نداریم و همین حالا هم با هم عکس سلفی می‌گیریم.

لادن مستوفی بازیگر فیلم نیز درباره دلیل کم‌کاری‌اش در سینما گفت: شاید دلیل کم‌کاری‌ام این باشد که کارهایی انجام داده‌ام که کمتر دیده شده‌اند. چند فیلم سینمایی‌ام به دلایلی متوقف شدند و مدت زیادی هم مشغول بازی در یک سریال بودم. همواره سعی کرده‌ام در انتخاب نقش‌هایم حساس باشم. ترجیح می‌دهم سختی کار در راستای حضور در فیلم‌هایی باشد که اندیشه و پیامی انسانی پشتشان است. “برف آخر” چنین خصوصیتی داشت و هر لحظه کار برایم لذت‌بخش بود. هیچ‌وقت از حضور در این فیلم خسته نشدم.

امین حیایی بازیگر فیلم نیز درباره نحوه حضورش در “برف آخر” گفت:  من حدودا ۵ ماه فرصت داشتم تا خود را به گریمی که برای ایفای نقش نیاز بود برسانم. در این مدت همه پیشنهادهایم را رد کردم؛ چون می‌دانستم که کار متفاوتی خواهد شد. این نقش، نقش خاص و متمایزی است. من به فیلمنامه علاقه داشتم و با جان و دل برایش انرژی گذاشتم.  فکر می‌کردم که فیلمبرداری کار دست‌کم ۵ تا ۶ ماه طول بکشد اما به لطف خدا و همدلی گروه، ۲ ماهه فیلمبرداری را تمام کردیم.

وی درباره نقش جشنواره فیلم فجر در ارتقای سطح کیفی کار بازیگران گفت: مسلما نقدهایی که در جشنواره به کارها و بازی‌ها می‌شود باعث رشد ما است. این نقدها موجب می‌شود که بیشتر تلاش کنیم و بتوانیم نظر منتقدین را نسبت به کارهایمان جلب کنیم. نگاه متخصصانه منتقدین و اهالی رسانه باعث رشد ما می‌شود. بنابراین تصور می‌کنم که جشنواره به جشنواره پختگی کار ما بازیگران بیشتر می‌شود.

آرمان فیاض فیلمبردار این فیلم نیز درباره چالش‌های فیلمبرداری در برف گفت: اکسپوز کردن در برف برای هر فیلمبرداری سخت و چالش‌برانگیز است؛ چراکه فیلمبرداری در چنین فضایی نور زیادی را وارد لنز می‌کرد. چالش دیگر ما اکسپوز در موقعیت‌های مختلف نوری بود که باید بر آن فائق می‌آمدیم و آن را به هنر تبدیل می‌کردیم.

امیرحسین عسگری کارگردان فیلم نیز درباره اینکه آیا قصه برف آخر را از منبعی اقتباس کرده است یا خیر گفت: من چند سال پیش قصه‌ای از آقای صالح‌علا خواندم که تا مدت‌ها رهایم نمی‌کرد. طی همفکری یا دوستان به یک طرح اولیه رسیدیم و در ادامه آقایان عبدی و حسینی به‌عنوان نویسندگان کار وارد پروژه شدند و نگارش فیلمنامه آغاز شد.

این کارگردان درباره کارکرد نمادهای موجود در فیلم، گفت: نماد و سمبل در سینما برای من اهمیت زیادی دارد. در این فیلم، گرگ و گاو داشتیم که در فرهنگ و ادبیات ما معانی خاص خود را دارند. ما درباره همه این نمادها حرف زدیم و تحقیق کردیم. این پروژه مربوط به سه سال و نیم پیش است. من برای تحقیق درباره آن، ابتدا به جنوب ایران رفتم و سپس به کوهپایه‌های البرز رسیدم. می‌خواستم جایی را انتخاب کنم که برف‌خیز باشد. اسم شهری که در فیلم می‌بینید، کیاسر است که آب و هوای عالی و مردمان بسیار نازنینی دارد. البته تمام فیلم را در آنجا ضبط نکردیم و از کیاسر به شهری به نام رینه رفتیم که دشت لار پشت آن است و خدا نصیبتان نکند که زمستان را آنجا بگذرانید.

وی افزود: برای ساخت هر فیلم سختی به یک سری چریک نیاز است و خوشبختانه ما به رهبری آقای حیایی، چنین تیمی را داشتیم.

وی بیان کرد: علاقه زیادی به استفاده از بازیگر چهره یا سلبریتی در فیلمم نداشتم اما امین حیایی به من ثابت کرد که می‌توان رفیق، استاد و بهترین بازیگر بود. او مرا حیرت‌زده کرد‌.

عسگری ادامه داد: من خودم را فردی حرفه‌ای در سینما نمی‌دانم. یعنی کسی نیستم که سینما حرفه‌ام باشد و بخواهم از آن امرارمعاش کنم.

وی درباره اینکه چرا از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ فیلمی نساخته است، گفت: در این مدت یک پروژه مشترک با آلمان و ترکیه داشتم که به‌دلیل رشد بی‌رویه یورو نتوانستیم آن را ادامه دهیم. درمجموع، کیفیت برای من مهم‌تر از کمیت مهم است. از روز اولی که به سینما آمدم با خودم عهد کردم که شاید بتوانم ۵ فیلم بسازم.

مجید صالحی، دیگر بازیگر فیلم نیز گفت: کار کردن با امیرحسین عسگری بسیار دلچسب بود. او حسابی کاربلد است، دوست دارد آنچه دغدغه‌اش است را بسازد و سینما برایش تقدس دارد.

عسگری درباره احتمال کوتاه شدن زمان فیلم برای اکران عمومی هم گفت: این فیلم فیلمی است که نهایتا ممکن است بتوانیم ۴، ۵ پلانش را دربیاوریم و نمی‌دانم برای اکران کوتاه خواهد شد یا خیر.

وی درباره کیفیت صدای سالن برج میلاد هم گفت: صدای ایده‌آلی در سالن نشنیدیم اما کیفیت صدا آنقدرها هم که شنیده بودم، گرفتاری نداشت. می‌توانم بگویم که تقریبا فیلم را خوب شنیدیم.

وی تصریح کرد: همه عوامل کار خود را به بهترین شکل انجام دادند و اگر نقصی در فیلم وجود دارد مربوط به من است.

سینماها و سانس‌ها

انتخاب سینما

  • تالار مرکزی رشت

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *