5 امتیاز 2.8

خلاصه‌ی فیلم

«مرد بازنده» فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی محمدحسین مهدویان محصول سال ۱۴۰۰ است. بازیگران این فیلم جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی و ملیکا پازوکی هستند.

نام مهدویان در سال‌های گذشته با ساختن آثاری چون لاتاری، شیشلیک و زخم کاری که تم سیاسی اعتراضی ملتهبی دارند تبدیل به یکی از نام‌های شک برانگیز سینما شده است. عده ای این تغییر موضع او را برائت جستن به موضع قبلی (حالا به هر دلیلی) و عده ای آن را نقابی بر سوگیری های واقعی اش می دادند. عده ای نیز او را میانه رویی بر می شمرند که قصد دارد هم خدا را راضی نگه دارد و هم بنده ی خدا را.

بر اساس شنیده ها جواد عزتی در فیلم «مرد بازنده»گریم سنگینی داشت که تقریباً روزی ۵ تا ۶ ساعت زمان می‌برد. این نقش، نقش بسیار پرچالشی هم برای این بازیگر بود.

خلاصه فیلم:
احمد خسروی مسئول رسیدگی به پرونده‌ای مشکوک به قتل می‌شود. او بی‌محابا به دنبال یافتن قاتل است و حتی زندگی خصوصی‌اش نیز دچار مخاطراتی می‌شود. در این تلاش بی‌وقفه و در شرایطی که باور دارد به نتیجه نزدیک است، در عین ناباوری متوجه می‌شود پشت این قتل، راز دیگری وجود دارد.

بخشی از عوامل تولید «مرد بازنده» عبارتند از:
سرمايه‌گذار: مجتبی شاهزيدی، مدير فيلمبرداری: هادی بهروز، فيلمنامه (براساس طرحی از حسين حسنی): ابراهيم امينی، حسين حسنی، محمدحسين مهدويان، طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج، مدير صدابرداری: هادی ساعد محكم، مدير توليد: پيمان حميدی، حسين فرضی‌زاد، انتخاب بازيگر و بازيگردان: مهدی زمين‌پرداز، طراح صحنه: بابک كريمی طاری، طراح لباس: آرام موسوی، مدير برنامه‌ريزی: محسن جعفرزاده، دستيار اول كارگردان: جعفر نامنی، طراح جلوه‌های ويژه ميدانی: آرش آقابيک، فيلمبردار: بابک بذرافشان، مدير تداركات: سجاد نوری، منشی صحنه: محسن بهاری، عكاس: سميه جعفری، روابط عمومی: زهرا دمزآبادی

mardeb

کامران حجازی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان تأکید کرد که برخلاف برخی اخبار منتشر شده، داستان این فیلم برگرفته از پرونده‌ای واقعی نیست.

کامران حجازی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان درباره برخی خبرهای غیررسمی منتشرشده مبنی‌بر اقتباس داستانی این فیلم از یک پرونده جنایی واقعی هم تأکید کرد: فیلم برگرفته از هیچ پرونده واقعی‌ای نیست. اتمسفر این فیلم متفاوت با آثار پیشین محمدحسین مهدویان است. درباره ژانر اثر، بهتر است منتظر ماند تا فیلم دیده شود و ترجیح می‌دهم قبل از رونمایی فیلم در جشنواره، مخاطب نسبت به آن ذهنیتی نداشته باشد.

حجازی درباره پیش‌بینی خود از ارتباط مخاطبان آثار محمدحسین مهدویان با «مرد بازنده» گفت: به نظرم این دست از مخاطبان این فیلم را هم دوست خواهند داشت. ان‌شاءالله این پروژه نیز در دسته آثاری خواهد بود که مخاطبان جشنواره با آن ارتباط برقرار خواهند کرد.

وی درباره انتظارات از داوری جشنواره چهلم فیلم فجر هم اظهار کرد: داوری یک ماجرای کاملاً سلیقه‌ای است. ترکیب داوران هیچ‌گاه ثابت نیست و نمی‌توان هر دوره را با دوره دیگر مقایسه کرد. امسال نیز باید دید ترکیب داوران چگونه است و با چه سلیقه‌ای آثار را داوری خواهند کرد.

PosterBazandehFajr2

نقد مرد بازنده/ نویسنده: کمال پورکاوه
حالا و با تماشای مرد بازنده، محمدحسین مهدویان را می‌توان فیلمسازی دانست که با هر اثر تازه‌اش می‌کوشد فضایی جدیدتر و متفاوت‌تر از ساخته‌های قبلی خودش را به مخاطب عرضه کند. او این‌بار با دستمایه قرار دادن یک داستان جنایی، چنان معمای پیچیده و تودرتویی خلق می‌کند که بسیاری از علاقه‌مندان را به یاد داستان‌های ریموند چندلر و کاراگاه معروف آثارش، فیلیپ مارلو می‌اندازد که در دنیایی از روابط پنهانی، دروغ، منفعت طلبی و حسادت  غرق می‌شود و برای رسیدن به نتیجه نهایی، مجبور از مواجهه با شخصیت‌های بسیاری است که تنها هوش و ذکاوت بالای کاراکتر اصلی ماجرا است که سرنخ‌های اصلی را برای تماشاگر باز می‌کند.

مهدویان با الگو برداری از مولفه‌های ژانر پلیسی- جنایی که رگه‌هایی از فیلم نوآر را هم همراه خود دارد، کوشیده است عناصر همیشگی ژانر (نظیر قتل، کاراگاه  یا پلیس مصمم، خیابان‌های باران خورده، زن اغواگر یا فم فتال، روابط مالی و عاطفی پیچیده) را در یک فضای ایرانی ترکیب کرده و داستان معماگونه‌ خود را چنان پیش ببرد که با پیشرفت روایت، مظنون‌های جدیدی هم به ذهن ما و کاراکتر اصلی اضافه می‌شود.

اینجا است که جواد عزتی، در قالب یک پلیس مصمم و پا‌ به سن گذاشته، جلوه‌ای دیگر از توانایی‌ها و استعداد خود را به رخ تماشاگر کشیده و با صداسازی غافلگیر کننده و شخصیت سازیِ تحسین برانگیزی که  نحوه راه رفتن و اشاره دست و سر او را ویژه کرده است، شمایلی را از خود به جا می‌گذارد که تا سال‌ها در یاد سینما دوستان خواهد ماند. شاید مهمترین ایراد فیلم را بتوان فیلمنامه پر دیالوگ آن دانست که بسیاری از پیچش‌های داستانی‌اش را در قالب گفت‌وگوهای ردوبدل شده قرار داده است و همین مساله می‌تواند تماشاگری که تمرکز مداوم  بر روی حوادث و وقایع داستانی نداشته باشد را نسبت به درک روابط میان کاراکترها گیج و سردرگم نماید .

 

سینماها و سانس‌ها

انتخاب سینما

  • سینما ۲۲ بهمن رشت

تصویر و ویدئو

1 تصاویر

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *