زیر نظر
- آزاده صمدی، امیر جعفری، امیر نوری، رضا عطاران، سروش جمشیدی، مهران احمدی
- مجید صالحی
- کمدی
- ۴ دی ۱۳۹۸
خلاصهی فیلم
فیلم زیر نظر به کارگردانی مجید صالحی و تهیهکنندگی محمد شایسته و محصول سال ۱۳۹۷ است. فیلم فیلم در تاریخ ۴ دی ۱۳۹۸ در سینماهای ایران اکران شدهاست اما پس از شیوع ویروس کرونا این فیلم پس از فیلم خروج و طلا سومین فیلمی است که از نماوا و فیلیمو بهصورت آنلاین بهاکران درآمد.
داستان
محسن (رضا عطاران) پس از خرید به خانه باز میگردد و متوجه میشود مبلی که امید (امیر جعفری) روی آن نشسته است سوراخ شده و امید را مقصر میداند، مهشید (ریما رامینفر) همسر محسن به این مبل بسیار علاقه دارد و او در حال برگشت به خانه بدون برنامهریزی قبلی از سفر شمال است. محسن و امید تمام تلاش خود را میکنند تا این مشکل را حل کنند اما…
بازیگران فیلم زیر نظر
- رضا عطاران (محسن)
- امیر جعفری (امید)
- مهران احمدی (آیدین)
- آزاده صمدی (گیتی)
- سروش جمشیدی (نظر)
- ريما رامينفر (مهشيد)
- سامیه لک (مینا)
- امیر نوری (کاظمی)
- سياوش چراغیپور (مقصودی)
- سیاوش مفیدی (احمدی)
- مصطفی راد (ایرج)
- شیما نیکپور (بهار)
- سید علی صالحی
- علیرضا استادی
- عباس جمشیدیفر
نقد فیلم زیر نظر
یک قاعدهی کلی در سالهای اخیر سینمای ایران وجود داشته و آن جابجا شدن مرزهای گوناگون فیلمسازی بوده است. این قاعده نه از بابت کیفیت ساخت آثار سینمایی و دستیابی به یک موفقیت بزرگتر، بلکه از بابت ظهور ابتذال در قامت سینمای ایران است که هر از گاهی مرزهای آن جابهجا میشود. اولین ساختهی سینمایی مجید صالحی، اثری است که بهراحتی مرزهای ابتذال در سینما را تغییر داده و این تغییر به حدی زیاد بوده که احتمالاً تا مدتها هیچ فیلمی نتواند به رکورد لحظات مبتذلی که در فیلم شاهد آن هستیم برسد!
داستان فیلم با عجیب و غریبترین سوژه ممکن آغاز میشود. محسن به خانه میآید و میبیند که مبل سوراخ شده و همین مسئله باعث میشود تماشاگر یک ساعت و نیم به تماشای دعوای دو شخصیت اصلی فیلم بنشینند که چرا مبل سوراخ شده! دعواهایی که تحت هر شرایطی در آن باید از لفظ «سوراخ» استفاده شود و آن را به کارکردهای جنسی مرتبط کند. بعید میدانم در تاریخ سینما اثری به اکران درآمده باشد که در آن تا این حد بر روی کلمه «سوراخ» تاکید شده باشد و یک ساعت و نیم آن را به اشکال مختلف در فیلم تکرار کنند. «سوراخ» در واقع کلید واژهای است که مخاطب باید هربار با تعمیم دادن آن به یک مسئله بخندد!
این «سوراخ» کارکردهای بسیاری در طول قصه دارد. در لحظاتی از داستان دو شخصیت اصلی بر سر قطر و یا طول و عرض آن دعوا کرده و درباره جزئیات آن بحث میکنند و در سکانسی دیگر، شخصیت همسایه با تماشای سوراخ یاد نامزد سابق خود میافتد! در واقع هر آنچه که در پیکرهی فیلمنامه فیلم زیر نظر وجود دارد، بهنحوی به «سوراخ» ارتباط پیدا میکند و به حدی در رقم زدن ابتذال افراط به خرج داده که بهراحتی میتواند مخاطب را بُهت زده کند. تمام شخصیتهایی که در فیلم زیر نظر حضور دارند، یک بیمار جنسی محسوب میشوند و حتی یک انسان عادی در طول فیلم یافت نمیشود.
به نظر میرسد که مجید صالحی در نخستین ساختهی سینماییاش برای رقم زدن یک فروش عالی عجله زیادی داشته است. از این جهت تا جایی که فیلمنامه ظرفیت پذیرش داشته، تمام دیالوگهای اثر را با چاشنی اشارات جنسی به پرده سینما آورده بهطوریکه به سختی میتوانید یک خط دیالوگ در فیلم بیابید که در آن خبری از واژه «سوراخ» نباشد. مهم نیست که خرده داستانهای فیلم شامل حضور زن همسایه و دختران پارتی طبقه بالا و موارد دیگر باشد، مهم این بوده که در تمام دقایق فیلم و قابهایی که بسته میشوند علائمی از «سوراخ» یافت شود تا کارگردان اثر آن را به عنوان یک شوخی جنسی در فیلم بگنجاند! نقطه اوج ابتذال فیلم را میتوان در سکانس بستن دکمهی شلوار محسن توسط حامد در حالی که حامد روبهرویش نشسته عنوان کرد. سکانس عجیب و غریبی که کارگردان با زیرکی آن را مشابه فیلمهای بزرگسالانه کارگردانی کرده است. سکانسی که تماشاگر بالغ از تماشای آن خجالت زده خواهد شد!
فیلم زیر نظر البته دستاوردهای بیشتری هم در سینمای ایران داشته است. فیلم تنها مرزهای ابتذال را یک تنه جابجا نکرده بلکه این فرصت را به تماشاگر داده که بتواند با جزئیات فراوان نحوهی استعمال مخدر را بر پردهی سینماها شاهد باشد. در یکی از سکانسهای فیلم، محسن و امید فردی را در کنارشان نشانده و دوربین ثابت، کادر آن سه نفر را میبندد. آن دو در کنار این فرد بساط استعمال مخدر را از ابتدا تا انتها مهیا میکنند و جالب آنکه بدون کوچکترین بُرشی، فیلم تمام این لحظات را ثبت میکند. در واقع تماشاگر به راحتی میتواند با تماشای فیلم زیر نظر به ریز جزئیات مهیا کردن بساط استعمال مخدر نیز آگاه شود و هر گونه سوال احتمالی که در ذهنش ایجاد شده را برطرف سازد!
فارغ از جنس شوخیهای فیلم، باید این نکته را هم اضافه کرد که فیلمنامه فیلم زیر نظر پرت و از رده خارج است. در فیلم شخصیتی ساخته نمیشود و کوچکترین منطق روایی در اتفاقات فیلم مشاهده نمیشود. شما میتوانید مجموعهای از انسانها را در فیلم بیابید که ضریب هوشیشان در کمترین میزان ممکن قرار دارد با این توضیح که وقتی صحبت از «سوراخ» میشود آنها باهوشترین و پیگیرترین افراد هستند! زمانیکه فیلم در یک سوم پایانی ظرفیت شوخیهای «سوراخ» ته میکشد، یک موضوع کاملاً پرت دیگر را به فیلم اضافه میکند که کوچکترین ارتباطی با روند قصه ندارد و مسئلهی فاجعهبار اینکه این داستان در نهایت به حال خود رها میشود بی آنکه به سرانجام رسیده باشد! در واقع مجید صالحی در یک سوم پایانی برای افزایش دقایق فیلم مجبور میشود موضوع جدیدی را وارد فیلم کند تا اثرش یک فیلم بلند سینمایی باشد اما در نهایت موضوع بینتیجه به حال خود رها میشود و فیلم زیر نظر به پایانبندی فاجعهبار خود میرسد که تکمیل کنندهی ابتذال اثر است.
رضا عطاران و امیر جعفری بهترین زوج برای انجام شوخیهای جنسی فیلم بودهاند. جعفری که در سالهای اخیر بهترین مکمل برای انجام شوخیهای جنسی در سینما بوده، در اینجا نیز هرچه در توان داشته به کار گرفته تا تماشاگر برای لحظه ای «سوراخ» را از خاطر نبرد! آزاده صمدی هم که شخصیتش یعنی نگین، وضعیت بهتری از دو شخصیت اصلی داستان ندارد، در تمام دقایق حضور در مقابل دوربین یا اشارات جنسی دارد یا سوژهای برای شوخی های جنسی دیگران است!
فیلم زیر نظر با اختلاف فراوان، مبتذلترین اثر تاریخ سینمای ایران محسوب میشود. اثری که فیلمنامهی آن شگفتانگیز است چراکه در هر خط آن از واژهی «سوراخ» استفاده شده و بعید میدانم آثار چندانی در سینمای ایران و جهان یافت شوند که در تمام دقایق فیلم با یک واژه سعی در اشارات جنسی داشته باشند. مجید صالحی در اولین تجربهی کارگردانی سینمایی خود به نحوی عمل کرده که باید گفت هنگام تماشای فیلم حداقل کودکان را از سالن های سینما دور نگه دارید و اجازه ندهید تکرار واژه «سوراخ» در فیلم به گوش آنها ضمیمه شده و دربارهی این کلمه و دلیل استفاده از آن، از شما سوال بپرسند! این فکر را هم از سر خارج کنید که کودک در یک لحظه چیزی را شنیده و بلافاصله فراموش خواهد کرد! شما به تماشای اثری خواهید نشست که تقریبا یک ساعت و نیم در حال تکرار واژه «سوراخ» به اشکال مختلف و ارتباط دادن آن به اندامهای جنسی است! اثری که شرم حضور در سالن سینما را برای شخص شما هم ایجاد خواهد کرد چه برسد به افراد کم سن و سال!
منبع: میثم کریمی: موویمگ
زیر نظر
کارگردان: مجید صالحی
تاریخ ایجاد شد: ۱۴۰۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۴۷
4.7