«روز صفر»
- امیر جدیدی، تینو صالحی، رضا خداداد بیگی، ساعد سهیلی، محمد رضا مالکی، مهدی قربانی
- سعید ملکان
- اکشن، بیوگرافی، سیاسی
- ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
خلاصهی فیلم
«روز صفر» عنوان فیلمی به کارگردانی سعید ملکان، نویسندگی سعید ملکان و بهرام توکلی و به تهیهکنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم به سبک معمایی-هیجانی و در فضای جنگی و ماجراجویانه به زبانهای فارسی، اردو، پشتو و آلمانی؛ محصول ایران میباشد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران نقش اول آن هستند. چند بازیگر خارجی و بازیگران تئاتر هم در این فیلم جلوی دوربین رفتهاند. بخش هایی از این فیلم در شهر برلین فیلمبرداری شده است.
این فیلم (به همراه فیلم شنای پروانه) با دریافت ۵ سیمرغ بلورین از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت بیشترین جایزه در این جشنواره شد.
داستان این فیلم در مورد نحوه و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران میباشد.
عبدالمجید ریگی که بیشتر با نام عبدالمالک ریگی شناخته میشود، رهبر پیشین گروه جداییطلب جندالله بود که بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکرد. جندالله به عنوان یک گروه تروریستی شناخته میشد و متهم به جرمهای مختلفی چون قاچاق مواد مخدر، آدمربایی و ترور افراد گوناگون شده بود. ریگی در اسفند ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات ایران دستگیر شد.
امیر جدیدی، ساعد سهیلی، تینو صالحی، محمدرضا مالکی، مهدی قربانی، رضا خدادادبیگی، محمدعلی راجپوت و ابوالفضل صفاری در این فیلم بازی کردهاند.
سعید ملکان در مورد بودجه و سرمایه فیلم گفت:
قرار بود بنیاد فارابی در ساخت مشارکت کند اما پشیمان شدند. قبل از شروع ما مجبور شدیم هزینه را بین دوستان تقسیم کنیم و و هنوز حسابهای پروژه نیز بسته نشدهاست. حدود هشت میلیارد تومان برای این فیلم هزینه شدهاست و برخی از تجهیزات ما در برلین دزدیده شد.
رادیو فردا طی گزارشی در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ نوشت که یافتههای آن رادیو نشان میدهد وزارت اطلاعات ایران سرمایهگذار فیلم روز صفر بودهاست.
روز صفر در ۹ بخش مختلف جشنواره فیلم فجر نامزد شده بود، اما عوامل فیلم طی حرکتی اعتراضی در این مراسم شرکت نکردند. آنها بیانیهای در این باره منتشر کردند:
«خواستیم در کنار مدیران فرهنگی قرار نگیریم که اصرار بر جا انداختن مسیری دارند که شایسته سینمای ایران نیست. مسیری که پر از باجدهی و تکریم کسانی است که با پنجه کشیدن به صورت سینما، باعث منفور شدن همکاران سینمایی، نزد مردم میشوند. با سپاس از داوران و احترام به انتخابهایشان و با آگاهی از برنده شدن در ۵ رشته، ترجیح دادیم در مراسم اختتامیه شرکت نکنیم تا برای آیندگان جوابی داشته باشیم که ما شریک این بیفرهنگیها و ترویج رویههایِ غلط نیستیم. سینما و مردم، تحریم شدنی نیستند».
اما دبیر سی و هشتمین جشنواره فجر، ابراهیم داروغه زاده در این باره گفت:
«علت حضور نیافتن عوامل روز صفر در جشنواره به این دلیل بود که آقای ملکان به دو موضوع انتقاد داشتند: ۱. معتقد بودند نباید افرادی که صحبت از تحریم کردهاند یا افرادی که در نشست رسانهای اعتراض کردهاند داوری شوند. ۲. پذیرش فیلم خورشید علیرغم دیر رسیدن به جشنواره».
فرشته طائرپور، عضو هیئت داوران بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز درباره سیمرغ روز صفر اظهار کرد:
«یا سیمرغ را با یادداشت «این تنها سیمرغ بخش فیلم اولیهای جشنواره ۳۸ است که برنده آن با ناسپاسی برای دریافت آن روی صحنه نیامد» به موزه سینما میفرستیم یا آن را به یکی از فیلمهای دیگری که یک رأی از این فیلم کمتر داشتند میدهیم».
امیر جدیدی نیز درباره نقشش گفت: کمتر پیش میآید که در سینمای ما چنین نقشی داشته باشیم. این نقش توانایی فیزیکی زیادی میخواست و دوست داشتم این نقش را بازی کنم.
مسعود فراستی روزصفر را اولین فیلم اکشن ملی ضدامنیتی ایران دانست و درباره این فیلم توضیح داد: تبریک میگویم به سینمای ایران. به ملکان، سهیلی و تیم موسیقی فیلم تبریک میگویم. جدیدی در این نقش عالی ظاهر شد. این فیلم اندازه است و تکنیک دارد و افتخار میکنم حق مطلب ادا شده است. البته با تدوین فیلم مشکل دارم.
پوریا ذوالفقاری نیز گفت: ببینده در شخصیتپردازی این فیلم با مجموعهای از اطلاعات روبه رو است که دقیق نمیداند با چه شخص و اطلاعاتی از کارکتر رو به رو است. در مورد تدوین چنین فیلمی با این همه سکانس و صحنههای پر کشمکش نیازمند ریتم یکدست بودیم که فکر میکنم یکی از سختترین و بهترین کارهای میثم مولایی بوده است. اگر بخشهای انگیزشی فیلم بیشتر از این بود نیز سوالات و انتقادات زیادی برای بینندگان به همراه داشت.
آریا قریشی نیز گفت: قرار است یک تریلر سیاسی محافظهکار به سبک نمونههای آمریکایی باشد، اما الگوبرداریهایش ناپخته است؛ نریشن در بسیاری از موارد، توضیح اضافه میدهد و چیزی بهجز آنچه پیشتر دیدهایم منتقل نمیکند؛ شخصیتپردازی ریگی، تخت است و هیچ حرکت ویژهای از او نمیبینیم که تقابل قهرمان فیلم با او را پیچیده و جدی جلوه دهد؛ تلاش برای اشاره به زندگی شخصی کاراکتر اصلی، تحمیلی است و ابعاد پیچیدهتری از او را فاش نمیکند و درنهایت، تعلیق فیلم بر پایه احتمال وقوع حادثهای بنا شده که میدانیم در واقعیت اتفاق نیفتاده است.
امین مبینی نیز گفت: سعید ملکان تلاش کرده است در نخستین ساختهاش در مقام کارگردان اجرایی استاندارد داشته باشد؛ هدفی که تا حد قابل قبولی محقق شده. با این حال، ساخت یک تریلر سیاسی-امنیتی جذاب، نیازمند فیلمنامهای پیچیده و پرجزئیات است؛ اما فیلمنامه روز صفر، نوشته مشترک ملکان و بهرام توکلی، انگار با بیحوصلگی نوشته شده. درمجموع اما «روز صفر» در مقیاس یک اکشن ایرانی، فیلمی معمولی و قابل تماشا است.
آرش فهیم در بولتن نیوز نوشت: روز صفر فیلمی است که در رده آثار استراتژیک قرار می گیرد، چون درباره یکی از عملیات های پیچیده امنیتی سالهای اخیر ایران است. عملیاتی که در زمان برگزاری نیز به عنوان یک قابلیت دراماتیک باشکوه شناخته شد. همه منتظر بودیم تا چه کسی سراغ به تصویر کشیدن این تعقیب و گریز آسمانی میرود و بیم آن میرفت که این سوژه سوخته شود. اما «روز صفر» چشم ها را روشن کرد. میشد تنها به همان روزی که عبدالمالک ریگی بازداشت شد هم پرداخت و همین موضوع نیز به تنهایی یک ماجرای کامل است. اما کارگردان، بجای تمرکز روی این بخش از موضوع، میدانی گستردهتر را برملا کرده و تریلری سیاسی امنیتی و البته انسانی ساخته است
«روز صفر» تقریبا همه ویژگیهای یک فیلم خوب را داراست. از فیلمنامهای پر از ماجرا، حادثه، معما و تعلیق و نقاط عطف دراماتیک، تا رویارویی قهرمان و ضدقهرمان، ضرباهنگ نفسگیر، نماهای چشمنواز و تنوع و گوناگونی لوکیشن، از بلوچستان و تهران تا برلین و پاکستان و دبی و… خلاصه، همه نماها و موقعیتهای فیلم، سرشار از درام هستند.