خلاصهی فیلم
«۲ روز دیرتر» عنوان فیلمی کمدی به کارگردانی اصغر نعیمی، تهیه کنندگی محسن شیرازی است. در این فیلم سینمایی که با رویکرد طنز اجتماعی ساخته شده است سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش،کمند امیر سلیمانی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی و علیرضا داوود نژاد به عنوان بازیگر حضور دارند.
سید جمال ساداتیان به عنوان مشاور تهیه کننده،مرتضی هدایی(مدیر فیلمبرداری)،میثم مولایی(تدوین)،مسعود سخاوت دوست(اهنگساز) و عباس عباسی(طراح چهره پردازی) در این پروژه سینمایی حضور دارند.
در خلاصه داستان رسمی فیلم دو روز دیرتر آمده است: «آقا جون میخوای ریش گرو بذاری، بذار، میخوای از اون دنیا امداد غیبی بفرستی، بفرست… من دیگه رد دادم» و در سایت جشنواره فیلم فجر هم نوشته شده: «پدر مریم عاشق نوه است و برای نوهدار شدن آنها را تحت فشار قرار میدهد…»
همچنین در خلاصه داستان دیگری این فیلم طنز آمده است:سهیل و مریم زوج جوانی که سودای مهاجرت دارند،علیرغم توصیه های پدر و مادر مریم از فرزندآوری خودداری می کنند. تا اینکه پدر مریم تصمیم می گیردمبلغی که ازخواهرش به ارث برده را بین نوه هایش تقسیم کند.سهیل و مریم که برای مهاجرت نیاز به پول دارند تصمیم می گیرند بچه دار شونداما فوت ناگهانی غلامحسین محاسبات آنها را برهم می زندتا اینکه …
بنیاد فرهنگی روایت فتح سرمایه گذار اصلی این پروژه سینمایی میباشد که در تولید این فیلم با بنیاد سینمایی فارابی و موسسه بهمن سبز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مشارکت دارد.
محسن شیرازی تهیهکننده فیلم دو روز دیرتر است و سید جمال ساداتیان، مشاور تهیه کننده است. دیگر عوامل فیلم ۲ روز دیرتر هم عبارتند از؛ فیلمنامه: حمید اکبری خامنه (بر اساس طرحی از رضا مقصودی)، مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، تدوین: میثم مولایی، آهنگساز: مسعود سخاوتدوست، صدابردار: رشید دانشمند، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، طراح چهرهپردازی: عباس عباسی، طراح صحنه: محسن غلامی و عکاس: حمید جانیپور
اصغر نعیمی فعالیت در عرصه سینما را با نقد فیلم آغاز کرد و در دهه ۷۰ به عنوان روزنامهنگار سینمایی فعالیت میکرد. او در دهه ۸۰ دستیاری کارگردانهای مطرحی چون کیانوش عیاری و فریدون جیرانی را پشت سر گذاشت تا در میانه دهه ۸۰ اولین فیلم خود را با حضور حمید گودرزی و الناز شاکردوست تولید کند. حضور او در سینما به فیلم بی وفا منتهی نشد و او بعد از این فیلم ۵ فیلم دیگر ساخت که دو روز دیرتر جدیدترین فعالیت سینمایی او محسوب میشود.
دو روز دیرتر سومین فیلم روز اول جشنواره فیلم فجر شامگاه پنجشنبه -۱۲ بهمن- اکران شد و پس از آن نشست خبری این فیلم با حضور اصغر نعیمی کارگردان و محسن شیرازی تهیه کننده و محسن غلامی طراح صحنه این اثر در برج میلاد تهران خانه چهل و دومین جشنواره بین المللی جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
گونه کمدی رمانتیک در جامعه ما گم شده است
اصغر نعیمی کارگردان این فیلم سینمایی در ابتدای نشست، اظهار داشت: سال عجیبی بر سینمای ایران گذشت، سال گذشته موفقیتهایی در عرصه جذب مخاطب داشتیم؛ اما ضایعه بزرگ قتل آقای داریوش مهرجویی و همسر او خیلی تلخ بود. مایلم در اولین روز جشنواره ادای احترامی به روح این هنرمند بزرگ و تاریخساز سینما داشته باشیم و به همین علت خواهش میکنم به احترام شان ایشان یک دقیقه سکوت کنیم.
وی افزود: آن چه که همواره در فیلمسازی برای من مهم است یک مسیر تجربی اما در عرصه سینمای حرفهای است، دنبال راهکارهایی هستم تا سالم با مردم ارتباط برقرار کنم. وقتی به فیلمهایم نگاه میکنم وجوه افتراق زیادی با هم دارند اما براساس تجربه به نظرم رسید که جامعه ما در شرایطی است که گونه کمدی رمانتیک در آن گم شده است. ما فیلم های اجتماعی خوبی داریم، از طرفی فیلم های کمدی مطلق داریم که موفق بوده اند، اما علاقهمندی شخصی من گونه کمدی رمانتیک است.
کارگردان دو روز دیرتر افزود: یکی از فیلمهایی که من دوستش دارم فیلم بیوفا بود که حس شیرینی داشت؛ در فیلم دو روز دیرتر هم سعی کردم ضمن حفظ این موضوع زمینه های اجتماعی را هم به قصه اضافه کنم. برای من پرداختن به مسائل خانواده های متوسط بدون چیزی که به آن سیاهنمایی میگویند، اهمیت دارد. در نهایت امیدوارم موفق بوده باشیم که به خوبی دو جوان را در جامعه امروزی به تصویر بکشیم.
بازیگران فیلم خارج از کشور هستند قهری در کار نیست
نعیمی گفت: حامل سلام بازیگران اصلی و عوامل دیگر فیلم هستم و قهری با جشنواره اتفاق نیفتاده است. سینا مهراد، پردیس احمدیه و مدیر فیلمبرداری ما در خارج از کشور هستند. تدوینگر هم به دلیل ضرورت آماده کردن یکی از فیلمهای جشنواره مشغول هستند. فرهاد آییش هم اجرای تئاتر داشت و ساعتی در خدمت او بودیم و ناگزیر خانه جشنواره را ترک کرد.
نعیمی درباره سرگردان بودن فیلم میان درام و کمدی گفت: این مساله نوعی گونه مشخص است و رفت و برگشت میان لحظه های شیرین و درام از مختصات این گونه است. از آنجایی که خودم دلبسته ژانر و سینمای کلاسیک هستم، سعی کردم این قواعد را رعایت کنم.
فیلمساز بودجهخوار نیستم
نعیمی درباره حمایت ها روایت فتح از فیلم توضیح داد: روایت فتح کار جالبی کرده که وارد این نوع سوژه شده است. چه چیزی زیباتر از اینکه فیلمی ساخته شود تا مسائل جوانان را مطرح کند و با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. من فیلمساز بودجهخوار نیستم، وقتی فیلم میسازم فکر می کنم که این فیلم با مردم ارتباط برقرار کند.
وی گفت: ما قرار گذاشتیم تا فیلمی بسازیم تا حداقل بودجهای که برایش صرف شده از بین نرود. به نظر من روایت فتح کار شجاعانهای انجام داده است و باید این محافظه کاری کنار گذاشته شود. چرا باید در نهادها فیلم هایی بسازیم که در اکران و با مردم ارتباطی نداشته باشند و بعد به آنها فیلم ارزشی بگوییم. ارزش در ارتباط برقرار کردن با مردم است.
مخاطب را به هر قیمتی جذب نمیکنم
نعیمی درباره خانوادگی بودن فیلم و میزان فروش آن در گیشه گفت: ما وقتی فیلم میسازیم با گسترهای از مخاطبان مواجه هستیم. من این فیلم را در نسخه اولیه و نهایی به دلیل تعهدی که به سلامت فیلم داشتم با گروههای مختلفی آن را تماشا کردم. من از هیچکدام بازتاب منفی نگرفتم.
وی افزود: صمیمانه میگویم یک شوخی در فیلم بود که ما نسبت به آن مشکوک بودیم. به رغم اینکه خودم خیلی آن صحنه را دوست داشم اما برای حفظ حرمت سرمایهگذار و خودم آن شوخی را از فیلم درآوردم. دوست ندارم به هر قیمتی مخاطب جذب کنم و من فیلم خندهدار نساختم که فقط مخاطب را بخندانم.
کارگردان فیلم دو روز دیرتر افزود: معمولا فیلمهای من در نمایش عمومی موفق بوده اند، اما امروز در شرایطی هستیم که موفقیت فیلم صرفا بسته به خود فیلم نیست. پروسه اکران بسیار پیچیده است. اگر شرایط مناسب برای این فیلم فراهم شود قطعا با مخاطب ارتباط برقرار میکند زیرا با دل و صمیمیت ساخته شده است، مگر اینکه سنگ از آسمان ببارد.
نعیمی درباره ارتباط فیلم با سیاست ترغیب به فرزندآوری یان کرد: این فیلم درباره اشاره به موانع فرزندآوری است. این فیلم را هر مقام مسئولی باید ببیند و با افتخار این فیلم را به آنها نشان میدهم. تعدادی از عوامل این فیلم اکنون بالای سن نیستند و من از عواملی هم که اینجا تشریف ندارند، تشکر میکنم.
حس کردیم قصه را میتوان در طنز اجتماعی روایت کرد
محسن شیرازی تهیه کننده فیلم سینمایی دو روز دیرتر در ابتدای این نشست عنوان کرد: نطفه فیلم ما تقریبا یک سال و نیم پیش شکل گرفت، ما حس کردیم این قصه را میتوانیم در بستر طنز اجتماعی روایت کنیم.
وی درباره حمایت بنیاد روایت فتح از این فیلم بیان کرد: حمایت بنیاد از این فیلم به اعتقاد من نشان دهنده یک عزم جدی برای پرداختن به چالشهای اجتماعی با رویکرد کاهش هزینه های اجتماعی است. حتما این فیلمنامه به چالش هایی پرداخته که از نظر آنها قابل سرمایهگذاری بوده است و از آنجایی که اطلاع داریم حمایت بنیاد از آثار سینمایی با جدیت ادامه دارد.
شیرازی نیز گفت: پروژه روابط عمومی دارد و متریال تبلیغاتی فیلم مشخص است. ما شعار فرزندآوری ندادهایم و به نظرم این ماجرا و سوالات به فیلم ارتباط ندارد.
از پایه همه چیز را تعمیر کردیم
محسن غلامی طراح صحنه فیلم در این نشست بیان کرد: مقوله صحنه و طراحی صحنه همیشه برای تولید و تهیهکننده بار مالی نسبتا زیادی دارد. باتوجه به شرایط اقتصادی، تهیه کردن یک فیلم با تعدد لوکیشن انصافا برای تهیهکننده که از منابع مالی او هم اطلاع داشتیم، سخت بود.
وی افزود: در این فیلم هم باید به فضاسازی کار فکر میکردیم هم باید رضایت کارگردان و فیلمبردار را جلب می کردیم، باید همه این فاکتورها را جمعبندی میکردیم تا طراحی صحنه فضایی را ایجاد کند که فضاسازی مناسبی داشته باشد. تقریبا همه لوکیشنهای ما مخروبه و خالی بودند و ما از پایه همه چیز را تعمیر کردیم.